بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

انواع اشباع در بازاریابی شبکه ای

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۲۷ ق.ظ

یکی از مشکلاتی که بازاریابی شبکه ای را تهدید میکند، اشباع است. اشباع در لغت به معنی «پُر شدن» و «سیر شدن» است و در اصطلاح بازاریابی شبکه ای معانی و انواع مختلفی دارد که متأسفانه در اغلب موارد برخی از آنها مورد توجه قرار نمیگیرد. در ادامه به تبیین انواع اشباع در بازاریابی شبکه ای پرداخته خواهد شد:

1. اشباع بازاریاب ها: شرکتهای بازاریابی شبکه ای برای رشد خود نیاز به جذب بازاریاب و ساختن یک شبکه انسانی به شکل هرم میباشند. ساختن چنین هرم انسانی نیاز به افراد زیادی دارد که به عنوان بازاریاب به عضویت شرکت درآیند. و افرادی که باید به عضویت در شرکت درآیند با ایجاد هر سطح، افزایش خواهد یافت. تصاعد افراد در بازاریابی شبکه ای، یک تصاعد ریاضی نیست؛ بلکه یک تصاعد هندسی است که با فرمول X^3 (ایکس به توان 3) افزایش می یابد. بنابراین با توجه به آن که تعداد افراد یک جامعه محدود است، تعداد افراد کافی برای عضویت در شرکت وجود نخواهد داشت. و این به معنای آن است که سطحی از افراد وجود خواهد داشت که قادر به مجموعه سازی نخواهند بود و کسی وجود نخواهد داشت که زیرمجموعه آنها شود. این معضل وقتی جدی تر و پیچیده تر میشود که بدانیم که داشتن درآمد بالا و وعده هایی که از طرف شرکت داده میشود، تنها منوط به داشتن مجموعه و فروش آنها میباشد و بدون آن مجموعه، فرد برای رسیدن به مثلا 10میلیون تومان درآمد ماهیانه، باید هر ماه حدود 60 میلیون تومان خرده فروشی داشته باشد و بدیهی است که این امر محال میباشد.

با یک مثال این نوع از اشباع را روشنتر خواهم کرد: فرض کنیم جامعه ما 100 میلیون نفر عضو داشته باشد و همه آنها اعم از پر و جوان، زن و مرد و حتی کودکان 6 ماهه نیز بتوانند عضو این شرکت شوند و این شرکت تنها شرکت بازاریابی شبکه ای باشد و هیچ رقیبی نیز نفداشته باشد. اگر هر بازاریاب نیاز به عضو کردن 3 نفر داشته باشد، سطح سوم این شرکت، به 27 نفر نیاز دارد. تعداد این افراد در سطح 17 به 129,140,163 (صد و بیست و نه میلیون و صد و چهل هزار و صد و شصت و سه نفر) نفر خواهد رسید. یعنی 29 میلیون و 140 هزار و 163 نفر بیشتر از تعداد افراد حاضر در جامعه!!

برخی در پاسخ به این سخن تدعا میکنند که از آنجا که سن قانونی برای عضویت در بازاریابی شبکه ای، 18 سال میباشد و هر سال تعدادی از افراد به سن 18سالگی میرسند، چنین اشباعی هرگز رخ نخواهد داد. این ادعا بسیار سخیف و کوته فکرانه است و گوینده احتمالاً توجه نکرده است که تصاعد هندسی تعداد بسیار زیادی را طلب میکند که عدد آنها بسیار بیشتر از تعدادی است که هر ساله به 18 سال میرسند. من پاسخ مفصل به این ادعا را قبلاً در این صفحه مطرح نموده ام و از تفصیل سخن در این مطلب خودداری میکنم. اما تذکر این نکته ضروری است که سایر ادعاها از قبیل مثال کارخانه یخچال سازی و... نیز با توجه به تصاعد هندسی داشتن بازاریابها در بازاریابی شبکه ای، پاسخ داده خواهد شد.

2. اشباع بازار خرید: این نوع از اشباع است که بیشتر در علم اقتصاد مورد توجه قرار میگیرد. زمانی که تعداد بازاریابها به اندازه قابل توجهی افزایش می یابد، تعداد خریداران بین آنها تقسیم میشود و به تبع هر بازاریاب سهم کمتری از خریداران را به خود اختصاص خواهد داد. مثلاً اگر یک محله دارای 2000 نفر از اهالی باشد و تمام افراد نیز ماهانه 10هزار تومان از بازاریابها خرید کنند(حالت ایدئال) و در این محله 10 بازاریاب وجود داشته باشد، هر بازاریاب بطور متوسط 200 مشتری خواهد داشت و 2میلیون تومان جنس خواهد فروخت. اما تنها چیزی حدود 17% از این پول به عنوان پورسانت به بازاریاب خواهد رسید؛ یعنی حدود 340هزار تومان. حال اگر تعداد بازاریابهای این محله به دو برابر افزایش یابد، درآمد هر بازاریاب به 170هزار تومان کاهش خواهد یافت. و اگر تنها 50 نفر در این محله 2000 نفری در شرکتهای بازاریابی شبکه ای عضو باشند، درآمد هر کدام در هر ماه تنها چیزی معادل 60هزار تومان خواهد بود.

وقتی این نکته را نیز اضافه کنیم که شرکتهای بازاریابی شبکه ای برای رساندن افراد به وعده هایی که میدهند، نیاز به جذب افراد بیشتر و بیشتری دارند، این نتیجه حاصل میشود که در صورتی که شرکتها بازاریابی شبکه ای دچار شکست یا خلف وعده نشوند، تقریباً کسی برای خرید محصول وجود نخواهد نخواهد داشت یا کمیاب خواهد بود.

3. اشباع طعمه ها: این نوع از اشباع در واقع به آگاهی مردم از ماهیت این شرکتها باز می گردد. تعداد زیادی از افراد در هر سال وارد این شرکتها میشوند و ماهیت حقیقی آنها میشناسند و با نحوه کلاهبرداری آنها آشنا میشوند. این افراد که هم وقت و زحمات خود را از دست داده اند، هم فرصتهای خود را بخاطر این کار باخته اند، هم دچار اختلاف و تنش با خانواده و دوستان شده اند(به خاطر آموزشهای خاص این شرکتها) و هم دچار نوعی از بحرانهای احساسی شده اند، هرگز حاضر نخواهند بود که دوباره وارد چنین کاری شوند. این افراد خانواده و دوستان خود را نیز نسبت به ماهیت این شرکتها هشیار و آگاه خواهند کرد. بنابراین باز هم شرکتهای بازاریابی شبکه ای با مانعی بزرگ برای رشد و گسترش خود مواجه خواهند شد و نخواهند توانست به وعده هایی که در بدو ورود فرد به او میدهند، جامه عمل بپوشانند.

جهت آشنایی با سخنان افرادی که این شرکتها را تجربه نموده اند، اینجا را ملاحظه فرمائید.

جهت مشاهده مقاله مربط با اشباع، اینجا کلیک کنید.

نظرات  (۸)

برخی سوال میکنند که چرا شغل مهندسی یا دکتری اشباع نمیشود؟ اگر قرار بود نتورک اشباع شود، باید شغلهای با سابقه تر مانند پزشکی و... اشباع شده باشد.
در پاسخ باید گفت: این نظام هرمی نتورک است که در ازای هر نتورکر تقاضای 3 نفر دیگر را دارد. نتورک تصاعدی کار میکند در حالی که سایر شغلها چنین نیستند.
بعلاوه بر خلاف سایر مشاغل، بازاریابی شبکه ای تنها زمانی سوددهی آنچنانی را دارد که همواره این افزایش اعضا ادامه پیدا کند. و بالاخره به جایی خواهد رسید که افراد زیرمجموعه نخواهند داشت و تنها پورسانت خرده فروشی را دریافت خواهند کرد. خود این خرده فروشی نیز به دلیل اشباع بازارخرید، درآمدزایی کافی را نخواهد داشت (چنان که توضیح داده شد).
پس در هر دو صورت (چه اشباع شود و چه قبل از اشباع دیگر مجموعه سازی ادامه پیدا نکند) شرکت نخواهد توانست وعده هایی که به آخرین سطح داده است را عملی کند. و آخرین سطح همیشه اکثریت افراد شرکت را تشکیل میدهد (این را با محاسبه ریاضی به سادگی میتوان حساب کرد).

پرسش دیگر آن است که چرا شرکتهای بازاریابی شبکه ای با سابقه در خارج از کشور اشباع نشده اند؟
پاسخ، آن است که شرکتهای بازاریابی شبکه ای در خارج از کشور بر خلاف تبلیغات داخلی، وضعیت بسیار بدی دارند و مشکلات فراوانی را برای جوامع غربی رقم زده اند. در واقع این شرکتها اگرچه اشباع (اشباع نوع اول) نشده اند، اما نتوانسته اند به وعده های خود در قبال بازاریابها عمل کنند. این روند تا جایی ادامه پیدا کرده است که دانشمندان غربی مقالات و کتب متعددی را علیه بازاریابی شبکه ای نگاشته و انتشار داده اند. به عبارت دیگر، بازاریابی شبکه ای در سایر کشورهای جهان چندان موفق نبوده است (هر چند عده ای تلاش میکنند این واقعیت را برعکس جلوه دهند). بخشی از این آثار را میتوانید اینجا مشاهده فرمائید:

http://on-networkers.blog.ir/post/%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86
سلام. با تشکر از وبلاگ بسیار عالی .اجرتون با خداوند.
خواهش میکنم باز هم به افشاگری درباره ماهیت واقعی این شرکت های بازاریابی شبکه ای ادامه دهید. 
ممنون.
مطالبتون عالیه.
سلام. ما که نفهمیدیم بالاخره اینهایی که وزارت صنعت تایید میکنه اونا پس چجوری کار میکنن...

یه سوال دیگه داشتم. آیا سایتها و شرکتهای همکاری در فروش هم کارشون اشتباهه؟ یعنی بازاریابی برای فروش محصولات و دریافت پورسانت برای هر فروش هم مشکل داره؟(با این فرض که محصول باکیفیت مناسب و قیمت منصفانه باشد)
پاسخ:
سلام
این شرکتها تنها با یم آئین نامه از طرف وزارت صنعت توانسته اند مجوز بگیرند. اما قانونی از طرف مجلس در اینباره وجود ندارد. برای همین سردرگمی های زیادی دراینباره برای افراد ایجاد شده است. به هر حال مقام معظم رهبری ورود به این کار را قبل از تصویب قانون آن در مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، حرام میدانند.
تجارت الکترونیک و بازاریابی به خودی خود ایرادی ندارد. اما بازاریابی چند سطحی آن هم به این شیوه و روش کلاهبردارانه ای که اکنون در ایران رواج دارد، جایز و صحیح نمیباشد. در مورد شرکتهای همکار باید به نحوه همکاری آنها و... دقت کرد. بط.ر کلی باید حکم آن را با بیان جزئیات از دفتر مرجع تقلید خود سوال فرمائید.
موفق باشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام و عرض ادب.
یکی از دوستانم که نتورک کار میکنه به من گفت: حضرت آقا از بازاریابی شبکه ای حکایت کرده. این لینک را هم به من داد و گفت ببین که حضرت آقا از بازاریابی شبکه ای حمایت کردند.
http://www.********.ir/news/*****/
پاسخ:
سلام
این سخن دروغ است.
در متن مورد نظر شما تنها جند جمله از مقام معظم رهبری است(آنچه در گیومه قرار دارد) و مابقی تحلیلات خود نویسنده است.
دقت کنید!
موفق باشید
سلام. لطفا به کسانی که   اطلاع دهید همگی باهم، نامه ایمیشناسید به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بنویسیم و از آنها بخواهیم با تصویب قانونی جلوی این سرطان بازاریابی شبکه ای گرفته شود.همچنین لطفا متن فتوای مقام معظم رهبری را در این سایت قرار دهید. با تشکر فراوان
خداوند ، رهبر عزیزمون را حفظ کنه. 
سلام . من یک مسیحی ساکن تهران هستم. ببخشید ولی خیلی رک صحبت میکنم ، چون من دینم اسلام نیست و فتوای مراجع محترم اسلام برام اهمیتی نداره راجع به کار نتورک.
اما لطفا دلایل منطقی راجع به دروغ بودن  درآمدهایی که افراد شاغل در این کار میگن ، بدست می آورید، بگید. خواهش میکنم اگه حرفتون راسته، به من ثابت کنید. خیلی ممنون
پاسخ:
سلام دوست عزیز
مقالات مختلفی در سایت در باره سوال شما وجود دارد.
اینجا و اینجا را مشاهده نمائید.
جهت مشاهده مقالات سایت، اینجا کلیک کنید.
موفق باشید
سلام
اون طور که من شنیدم این تجارت نزدیک 50سال توی اروپا رواج داره پس باید الان اونجا کاملا اشباع شده باشه!
لطفاکمکم کنید
پاسخ:
سلام
این تجارت در کشورهای خارجی نیز مشکلات فراوان به وجود آورده است.
اینجا و اینجا را مشاهده فرمائید.
موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">