بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

بازاریابی شبکه ای ونتایج آن بعد از ١٠ سال

شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۰۰ ب.ظ

اختصاصی ٥٥ آنلاین:

بازاریابی شبکه‌ای یا نتورک مارکتینگ یک نوع شیوهٔ فروش و توزیع کالا می باشد، که در آن شرکت محصولات یا خدمات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه  به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات شرکت را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

برخی از عبارت‌های مرتبط با بازاریابی شبکه‌ای عبارتند از: فروش رابطه ای (Affiliate Marketing)، بازاریابی چند سطحی، MLM، شرکت‌های هرمی (Pyramid Schemes)، فروش ارجاعی (Referral Marketing)،شرکت‌های سرمایه گذاری، بازاریابی اثر شبکه ای (Network-Effect Marketing)

در آمریکا کمیسیون تجارت فدرال (Federal Trade Commission) این نوع کسب و کار را، غیر قانونی اعلام کرده است.

دیگر کشورهایی که بازاریابی شبکه ای راغیر قانونی اعلام کرده اند، عبارت است از چین، ژاپن، مالزی، هند، برزیل و …

 

بازاریابی شبکه ای کلاهبرداری جدید

۱۰ سال پیش، سال ۸۲ بود که در دانشگاه ما تب پیوستن به گلدکوئیست بالا گرفته بود. دیگر می دانستید، کسی که تا دیروز جواب سلام شمارا نمی داد، الان زنگ زده و می خواهد شمارا پرزنت گلدکوئیست کند.پس از یک سال و اقدامات به موقع دولت جمهوری اسلامی دست این کلاهبرداران  را از جیب مردم کوتاه کردند.

بعد از آن اساتید محترم دانشگاه وعزیزان قانون گذار در وزارت بازرگانی جمع شدند و قانونی را نوشتند که بر اساس این قانون، بنگاه های کسب و کار بتوانند از نوع بازاریابی هم استفاده کنند. خلاصه وزارت بازرگانی دستگاه اجرایی صدور مجوز شرکت ها برای بازاریابی شبکه ای شد. بر اساس نظر وزارت بازرگانی شرکت ها می توانند در ۱۲ گروه زیر به صوت بازاریابی شبکه ای فعالیت کنند:

۱٫گروه مواد غذایی حیوانی و نباتی خام و فرآوری شده

۲٫ گروه مواد شیمیایی

۳٫ گروه محصولات و مواد آرایشی و بهداشتی، شوینده و پاک کننده

۴٫ گروه محصولات پلاستیکی، لاستیکی (کائوچویی) و چرمی

۵٫ گروه محصولات نساجی ، کفپوش و فرش

۶٫ گروه لوازم خانگی

۷٫ گروه دستگاههای ضبط و پخش صوت و تصویر و دستگاههای مخابراتی

۸٫ گروه وسایل نقلیه سبک

۹٫ گروه عینک، عکاسی و سینماتوگرافی

۱۰٫ گروه ساعت

۱۱٫ گروه نوشت افزار

۱۲٫ گروه صنایع دستی

 

تا اینجای کار همه چیز قانونی شده است و به ظاهر وزارت بازرگانی هم پشت داستان این شرکت ها، می باشد. مشکل دقیقا از همین جا شروع می شود. قانونی وقتی نوشته شود ولی ضامن اجرایی نداشته باشد، بهتر است نوشته نشود.

در تحقیقات که از شرکت های مختلف بابت تعداد بازاریاب ها داشتیم، مشخص گردید یک شرکت ۷۰ هزار، شرکت دیگر ۳۰ هزار و شرکتی دیگر ۱۰۰ هزارتا بازاریاب دارد. آیا وزارت بازرگانی با هزاران مشکلی حال حاضر خود، توان نظارت روی فعالیت این بازاریاب ها را دارد؟ آیا شرکتی که این بازاریاب ها را جذب کرده است، (فقط و فقط به فکر فروش محصول خود می باشد) توان نظارت بر فعالیت بازاریاب ها را دارد؟

کمی صبر کنید دوستان،

مشکل اصلی باز جای دیگر است، شما برای فعالیت در سیستم این شرکت ها باید محصولی را خریداری کنید. چه محصولی؟ خدمت شما عرض می کنم:

محصولی که تاریخ انقضا آن یک ماه دیگر است. زمانی که همکاران بابت تاریخ محصول با شرکت تماس گرفتند، گفتند چه دقتی؟ و دراخر اینگونه جواب ما را دادند: شما محصول را باز کرده اید و ما پس نمی گیریم؟ حتی گفتند این محصول ما نیست. (بر اساس  فاکتور و اسناد تحویلی که از شرکت … خریداری شده بود)
محصولاتی که حدود قیمت آنها ۳ تا ۵ دلار در بازار جهانی می باشد که برابربا (که این دوستان از شیوه قیمت دلار مرکز مبادلات محصولات راوارد می کنند) ۸۰۰۰ تا ۱۲۵۰۰ هزار تومان+ تعرفه گمرک+حمل و نقل+سود شرکت =۲۴۰۰۰ تا ۳۷۵۰۰ تومان براورد می شود  را در سایت خود ۷۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰۰ هزار تومان زده اند.  به نظر شما چند برابر سود می شود؟
محصولی که عرضه می شود را می توانید با نصف قیمت از سوپر مارکت یا داروخانه تهیه کرد.
مشکلات بسته بندی، هزینه های تحمیلی شرکت  و …
در این زمان است که کسی توان و حوصله رفتن به تعزیرات حکومتی یا مراجعه قضایی را نداد.

این شرکت ها برای اینکه بازاریاب را در سیستم خود نگاه دارند و به اجبار هم که شده محصول خود را بفروشند، قانون جالبی وضع کرده اند که بهتر است شما هم بدانید، قانون این است، که بازاریاب هر ماه باید فلان سقف خرید کند و گرنه حساب کاربری او غیر فعال و قرارداد با او فسخ می شود.

مشکل دیگر که این سیستم دارد (قابل توجه دوستان) افرادی هستند که پرزنتور این محصولات هستند. در چند گزارش افراد برای اینکه کار انگیزشی کنند و فرد را وابسطه به نتورک مارکتینگ کنند، به زن شوهردار یا مرد زندار می گفتند اگر همسرت در اینده به تو خیانت کند تو چه کار می کنی؟ این  نتورک مارکتیگ هست که تو را نجات می دهد. او نمی خواهد تو پیشرفت کنی چرا از همسرت جدا نمی شوی؟ اگر چند سال دیگر همسرت، تو را ترک کند و به دنبال دختر زیبایی برود چه می کنی؟ نتورک مارکتیگ است که در کنار تو باقی می ماند.

سخن پایانی

مشکل اقتصادی مردم سبب شده به حرف هر گربه نره و روباه مکاری گوش بدهند و سلامت و سرمایه نا چیز خود را به امید درخت سکه طلا پینوکیو، به باد دهند.

 

ضمناً ازمعاونت اقتصادی سربازان گمنام امام زمان (عج) که همیشه خط مقدم مقابله با این بحران بوده اند، تشکر می نمایم.همچنین از قوه قضاییه و نیروی انتظامی بابت پیگیری های خود بابت برگشت مال و مالباختگان سپاس گزارم.

در صورت مشاهده هرگونه کلاهبرداری به شکل نتورک مارکتینگ می توانید با شماره ۱۱۳ تماس حاصل نمایید و گزارشات خود را اعلام نمایید

«لینک مطلب»

نظرات  (۷)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
من توی ****** ثبت زدم ولی با حرفایی که در مورد حروم بودن این کار شنیدم یه هفتس اونطرفا نرفتم و کنار کارای سربازیم دنبال تحقیق در این موردم بودم
و خیلی از مشکلات من دیدم توی همین چند وقتی که توی شرکت بودم ولی دلیل بر حروم بودن کار نبوده
میتونم چندتا سوال بپرسم
اگه این شرکت خرید اجباری نداشته باشه و با هیچ فشاری مثل حذف کردن اکانت هم این کار نکنه
و محصولاتش حداقل نصفش ایرانی باشه
و کیفیت این محصولاتم خوب باشه از نظر شما درسته؟
دیگه کارشون مشکل نداره؟
من نمیخوام دفاع کنم ولی میگم اینا که شما میگید مشکل همگانی که نیست و پایه ای هم نیست حل میشه
مساعلی هم که توی سایته اکثرش مال کوئسته
آقا انصافا یه نقد قوی درباره یازده تا شرکت مجوز دار از وزارت بزارید روی سایت تکلیف این همه جوون روشن بشه
بخدا خیلی بده که همش بعد از این که کار از کار گذشت دست به کار میشیم
بعد گناه اونایی که گرفتار شدن آیا به گردن اونایی هست که میتونستن بقیه رو آگاه کنن و نکردن؟
من خودم از افرادی که میشناسم میپرسم
ولی شما خواهشا اگه علمشو دارید و یا به کسی که علمشو داره دسترسی دارید درباره این یازده تا شرکت مطلب بزارید نه هرمی و کوئست
پاسخ:
سلام
از توجه شما متشکرم
من در مطالب قبلی و همچنین در خلال پاسخ به نظرات ذوستان، بارها به مشکل اساسی این شرکتها تصریح کرده ام.
مشکل شرعی که(حداقل تا جایی که من اطلاع دارم) هیچ یک از این شرکتها نتوانسته اند آن را حل کنند، درآمد ناشی از افزایش واسطه ها میباشد. اگر افزایش درآمد شما، ارتباطی با افزایش افراد زیر دست شما دارد، بنا به فتوای مراجع بزرگ تقلید، این درآمد حرام و غیر مشروع میباشد. در این مورد میتوانید به فتوای جدید آیت الله مکارم و فتوای رهبری(که در همین وبلاگ درج شده است) دقت فرمائید.
این که در این وبلاگ به رکتهای هرمی پرداخته شده است، به دلیل آن است که ماهیت این شرکتها، همان ماهیت شرکتهای هرمی است که نام خود را تغییر داده اند و مانند همیشه، با شکل و ظاهری عوام فریبانه ظاهر شده اند. پس من درواقع از موضوع وبلاگ خارج نشده ام. بلکه سعی کرده ام از ماهیت حقیقی این شرکتها پرده بردارم.
بلی؛ برخی از اشکالات شرکتهای هرمی، در این شرکتها رفع شده است؛ مانند خروج ارز از کشور، فروش اجناس خارجی و... . اما چنان که متذکر گردید، اشکال اصلی همچنان پابرجاست.
سعید و سالم باشید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
مشکلایی اعم از خرید اجباری و اینا هیچ، چون حل شده تو شرکت های جدید.
حکم شرعیش هم کار ندارم.
من الان از شرکت *** ********** ***** **** پیشنهاد گرفتم؛ میخوام بدونم چ ایرادی وارده بر این شرکت دقیقن.
ضمنا من "رشت" هستم و شاهدم که این قضیه داره به شدت رشد میکنه. خواهشا دلایل محکمی ارائه بدید که من بتونم حتی دوستانم رو از این شرکت بیرون بکشم!
چون واقعا اشکالی نمیبینم، ینی احتمالا دید درستی ندارم
ولی همه چی به ظاهر زیادی خوبه!
امکان داره واقعن به "بازاریابی شبکه ای استاندارد حقیقی" رسیده باشیم؟!
پاسخ:
سلام
بازاریابی شبکه ای، با توجه به اطلاعات من در حال حاضر در ایران مصداق صحیحی ندارد.
این پدیده دارای ابعاد مختلفی است که قبلاً بطور مفصل و اکنون بصورت تیتروار به آنها اشاره میکنم:
1. از لحاظ فقهی: پدیده بازاریابی شبکه ای از لحاظ فقهی، در حال حاضر با توجه به پلنهای درآمدی آنها، حرام میباشد.
2. از لحاظ اخلاقی: برخی از شرکتهای بازاریابی شبکه ای با استفاده از روشهای آموزش شرکتهای هرمی، بازاریاب را به یک انحطاط اخلاقی میکشانند. حرص، طمع، تعصب، دغل، پوشانیدن حقیقت، نگاه ابزاری به افراد و... گوشه ای از فجایعی است که این آموزشها در فرد به بار می آورد. جالب آن است که حتی در یکی از مقالات انگلیسی زبان که در این وبلاگ درج گردیده است نیز به این مسئله اشاره شده است.
3. از لحاظ اعتقادی: استفاده از آموزشهایی برای تهییج و حفظ افراد در شرکت، برخی از این شرکتها را وادار به استفاده از برخی از خرافات مدرن و عرفانهای کاذب کرده است. پدیده ای که در شرکتهای هرمی نیز به وضوح قابل رویت بود. استفاده از خرافات مدرن، مانند قانون جذب، و استفاده از عناصر عرفانی مدرن و کاذب در قالب کتب روانشناسی موفقیت و... فرد را به تدریج دچار استحاله اعتقادی مینماید و به گفته برخی از کارشناسان، روندی را بر فرد تحمیل میکند که طی 10 سال، تقریبا چیزی از اعتقادات قبلی او در وی باقی نماند.
دلیل برزو چنین پدیده ای تنها مربوط به چنین شرکتهائی نمیشود. در واقع نگاه های مادیگرایانه(ماتریالیستی) افراطی در دوران مدرن، فطرت بشر را با خلأ معنویت مواجه کرد. بدین ترتیب سردمداران نظام سرمایه داری بر آن شدند تا به نحوی که منافع آنان با خطر مواجه نشود، این خلأ را پرکنند. در این راه «جنبش عصر جدید» که در امریکا فعالیت میکند، تاثیر بسزائی داشت. بنابراین با استفاده از نوعی عرفان که نیاز به زهد و تقوی و هیچ دستورالعملی نداشته باشد(به طور عمده عرفان بودایی [بودیسم])، و تلفیق آن به رنگ و لعاب پوشالی و کرم خورده و ادعائی علم(برای مثال گره زدن آن با انرژی های کیهانی و فیزیک کوانتم، که البته هیچ ارتباطی با این خرافات ندارد)، تلاش کردند تا فطرت خداجوی انسان را کور و عقیم نمایند. این متاسفانه حداقل در آموزشهای برخی از این شرکتها مشهود است.
4. واقع بینی: برخی از این شرکتها با این ادعا که ذهن جامعه نسبت به آنها مسموم است، افراد را از لحاظ اطلاعاتی ایزوله یا سمپاشی مینمایند. تمامی اشکالات وارد بر این شرکتها، بصورت هدفمندی توجیه شده و با انواع مغالطه و سفسطه، تلاش میشود تا چشم فرد بر حقیقت این شرکتها بسته شود. این خود حاکی از نیاز مبرم سردمداران این شرکتها به بازاریابان میباشد(دقت شود). از طرف دیگر، افراد این شرکتها موظفند تا نیروهای جدید خود را از دوستان یا بستگان نزدیک خود انتخاب کنند تا با اعتماد سازی، چندان خود و شرکت را با چند و چون و تحقیق عالمانه درگیر ننمایند!!
5. شما به درستی متوجه شده اید که «همه چی زیادی خوبه». این شرکتها با پنهان کردن معایب خود، خود را بهشتی زمینی معرفی میکنند. این به دلیل احتیاج آنان به شما میباشد. اما از نشانه های بازاریابی شبکه ای سالم، واقع گرایی، اجتناب از تبلیغات فریبنده و وعده های دور و دراز، عدم اصرار به جذب افراد به حربه های مختلف و ... میباشد.
6. توصیه برادرانه بنده به شما، اجتناب اکید از ورود به چنین دامها و روشنگری دوستان و نزدیکان خود میباشد.
موفق باشید
من چند ماه عضو شدم محصولات شرکت ما بسیار قیمت مناسبی دارند و کیفیت خوب ما منتظریم که این بازاریابی به صورت قانون در مجلس تصویب شود . چون این کار واقعا سخته وبه این سادگی که اکثرا فکر میکنن نیست
پاسخ:
دوست عزیز؛
مشکل شرکتهای بازاریابی شبکه ای مربوط به قیمت اجناس آنها نیست.
با توجه به فتوای مراجع تقلید و تبعات اعتقادی و اجتماعی این شرکتها، توصیه میکنم هرچه سریع تر از این کار انصراف دهید.
شما به خوبی اشاره نموده اید که این شرکتها توس مجلس قانونی نشده اند.
جهت مشاهده فتوای مقام معظم رهبری، آیت الله مکارم و سایر مراجع روی نام هریک کلیک کنید.
موفق باشید
با سلام
من سه ماه هستش که وارد یکی از این شرکتها شدم . جوی که بین بچه ها هست . واقعا سالم و خوبه .
مردم ما از لحاظ اقتصادی ضعیفن و اکثرا مشکل دارند و به سختی مایحتاج خودشون رو تامین میکنن . من جو بین بچه ها رو تحسین میکنم چون تو جامعه که جوومهاش تفریح و درامد خاصی ندارن قرار گرفتن توی یه جمع سالم به جوونها کمک میکنه خیلی کمتر سراغ مواد مخدر و فساد برن .
اما اینکه نشوم میدم همه چی خوبه منم به شک میفتم .
کاش یکی بیطرف و از نظر علمی وشرعی این شیوه فروش رو موشکافانه بررسی میکرد و این همه ادم رو از سردرگمی در می آورد .
اللهم عجل لولیک الفرج
یا امام زمان فقط خودت بیا
پاسخ:
سلام
جو این شرکتها معمولا فاسد نیست.
اما توجه کنید که این مشکل شرعی این فعالیت را حل نمیکند.
شک شما کاملاً بجا و درست است.
من تلاش کرده ام تا در مطالب این وبلاگ دید روشنی به مخطبان خود در باره بازاریابی شبکه ای ارائه کنم.
از فهرست وبلاگ استفاده نمائید
موفق باشید
سلام.خسته نباشید.
پس چطوری 5 ارگان دولتی (دادگستری.نیروی انتظامی.اطلاعات. اصناف و تعزیرات ) این شرکت های بازار یابی (به گفته ی شما حرام) را نظارت و تایید کرده اند؟
همچنین در  شورای نگهبان هم تایید شده.
پاسخ:
سلام
در شورای نگهبان تایید نشده است!!
با عرض سلام خسته نباشد..
تشگر میکنم از بابت دادن اطلاعاتی در زمینه نتورک مارکتینگ..نظر من بر اینه که این شرکت ها نباید افراد را مجبور کنن که محصولاتشون رو تا یه سقف معینی خرید کنن...کما که شنیده میشه که بعضی ها این کار رو انجام میدهند.
واینکه من با هرمی بودن این شرکت ها مشکل دارم..این شرکت ها نیباید بصورت هرمی کار کنند .میتونن به افراد یا بازاریابان خودشون بگن که در صورت فروش محصولات شما پورسانت بگیرید نه اینکه بخوای شاخه بندیش کنی و هرمی بشه.
با سپاس
پاسخ:
سلام
البته با برداشته شدن این هرم، دیگر چیزی بنام بازاریابی شبکه ای باقی نخواهد ماند.
برای همین است که ماهیت این کار از نظر من مشکل دارد.
موفق باشید
همچنین شما گفتین اگه شکل هرم رو از این شرکتها بردارن دیگه چیزی از این شرکت باقی نمیمونه. خوب به نظرم اگه شکل هرم رو مثلا از سیستم یه اداره بردارن بازم چیزی از اون اداره نمیمونه. من بارها و بارها مشاهده کردم که یه کارمند جزء توی یه اداره کار بزرگی انجام داده اما سود اصلی اون کار توی جیب رییس اون اداره رفته . پس درامده اونهاهم حرام . یادمون باشه همیشه هرجای چند نفر ادم دور هم جمع بشن خواه ناخواه شکل هرم به خودشون میگیرم . پس داشتن شکل هرمی دلیل بر بودن نیست همونطوری که شکل همه ی حکومتهای دنیا هرمیه
پاسخ:
دوست عزیز
هرمی بودن به معنای سلسله مراتب داشتن نیست!!
هرمی بودن یعنی درآمد رده بالاتر به میزان درآمد رده پایین تر منوط باشد!!
شرکتها و ادارات هرمی نیستند.
بیشتر دقت فرمائید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">