بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

پایگاه جامع نقد و بررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن الحیم
شرکتهای بازاریابی شبکه ای، دارای ابعاد مختلفی میباشند که باید با رویکردی سیستمی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این ابعاد میتوان به مواردی چون ابعاد فقهی، قانونی، روانشناختی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اعتقادی و... اشاره کرد.
بی شک، بررسی بازاریابی شبکه ای بدون لحاظ ابعاد مختلف آن، عقیم و ناکارآمد خواهد بود.
این پایگاه در صدد بررسی ابعاد این مسئله با رویکرد انتقادی میباشد.

بازاریابی شبکه ای

شنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۲۲ ب.ظ

(برگرفته از پایگاه رشد)

معرفی

بازاریابی شبکه ای چندین سال است که در کشور ایران جا افتاده و خود را منبع درآمدی مطمئن ، مدرن و قابل توجه معرفی کرده است!!! یعنی بنا به گفته کسانی که در این راه گام نهاده اند شما با یک سرمایه کوچک و کار کم می‌توانید بیشتر از سایر شغل‌ها درآمد داشته باشید.جهت آشنایی درست با این منبع به ظاهر درآمد زا می‌توانید با این کار آشنا شوید.

شما محصولی را از شرکت می خرید و سپس خود شروع به یافتن مشتری برای شرکت می کنید و در قبال جذب تعداد معینی مشتری از شرکت حق واسطه گری (پورسانت) می گیرید. محصولات عمدتاً جنبه ی لوکس دارند. معمولاً در اقتصاد کالاها را به دو گروه عمده تقسیم می کنند: کالاهای اساسی و کالاهای لوکس. کالاهای اساسی آن هایی اند که برای گذران زندگی ضروری اند: سرپناه؛ پیراهن و شلوار و کت و کفش و کلاه؛ نان و روغن و برنج و... قس علی هذا. کالاهای لوکس دقیقاً در تقابل با کالاهای ضروری قرار می گیرند. بدین ترتیب کالاهایی لوکس به شمار می آیند که در زندگی ضروری نیستند، بل که انسان ها به آن ها احساس نیاز می کنند. این نیاز یک نیاز واقعی نیست، بل که نیازی کاذب است. کار تبلیغات هم ایجاد همین احساس نیاز است. عمده ی اقتصاد سرمایه داری مبتنی بر کالاهای لوکس است و برای این که بازاری پیدا شود و تقاضا افزایش یابد تا اصولاً عرضه ای بتواند صورت گیرد، به ضرب و زور تبلیغات در افراد احساس نیاز را بیدار می کنند. پروپاگاندیست ها برای ایجاد احساس نیاز روی جاذبه های کالاها مانور می دهند. این جذابیت ها عمدتاً در ضعف های بشری ریشه دارند. در جامعه ی مصرف زده ی سرمایه داری این ضعف های بشری ست که بر انسان ها حکومت می کنند. وگرنه انسان فطرتاً در حالتی از استغنا نسبت به اشیا به سر می برد و نیازی ندارد که با مصرف هرچه بیش تر به خود هویت ببخشد و قوام وجودی خود را در گرو تعلق فزاینده به کالا و مصرف آن بیابد. مگر آن رسول رحمت- علیه و علی آله صلوات والسلام- نفرمود:« کُلُ شَیءٍ فَضَلَ عَنْ ظِلِ بَیتٍ و جِلْفِ الْخُبْزِ وَ ثَوْبٍ یواری عَوْرَةَ الرَّجُلِ وَ الماءِ لَمْ یکُنْ لِابنِ آدَمَ فیهِ حَقٌ» . شرکت هایی که با بازاریابی شبکه‌ای سر و کار دارند هم جلوه ای از جلوات نظام سرمایه داری و انسان حریص و طماعی ست که مقتضای ظهور بورژوازی ست. اگر صفحه ی اول کاتالوگ معرفی این شرکت ها را دیده باشید سخن ام را تصدیق خواهید کرد. بنای کار ای شرکت ها تحریک ضعف های بشری ست. کالاهایی که می فروشند همین جنبه را دارند: سکه ی طلا، ساعت، اقامت در هتل و ... همگی از همین اصل پیروی می کنند. روال کار بدین منوال است که شما کالایی لوکس را می خرید و بدین ترتیب وارد شبکه می شوید. شبکه از مجموعه ای از گره ها تشکیل می شود که به هم متصل اند و این نقاط اتصال مانند سیناپس های عصبی عمل کرده و ارتباط بین اعضای شبکه را ممکن می سازند. فی المثل در شبکه های رایانه ای، هر رایانه یک گره است. در شبکه ی توزیع مواد مخدر، هر یک از توزیع کننده ها یک گره است. 


تاریخچه

بسیاری از مبلغان سیستم های بازاریابی شبکه‌ای هنگامی که به طعمه خود وعده می‌دهند که همه کسانی که با شرکت موردنظرشان معامله و همکاری می‌کنند، اگر تنبلی نکنند، به سودی هنگفت می‌رسند با تعجب و حالت انکار وی مواجه می‌شوند. در این وضع یکی از راه‌های توجیه طعمه این است که به وی گفته شود روش اقتصادی بازاریابی شبکه‌ای یکی از ابداعات عظیم قرن جدید است که با تکیه بر تکنولوژی اینترنت به وجود آمده است! همان‌طور که بسیاری از ابداعات و اختراعات جدید برای انسان قرن گذشته باورنکردنی بوده است، این روش اقتصادی نیز برای اکثر افراد عجیب و باورنکردنی است 
یک مثال نشان می دهیم که این ادعا کذب است و تاریخچه چنین کلاه‌برداری‌هایی دست‌کم به هشتاد سال پیش برمی‌گردد. 
یاکوو ایسیدوروویچ پرلمان، ریاضی‌دانی روس است که از اوایل قرن بیستم تا اواخر جنگ جهانی دوم زندگی می‌کرده است. از وی چند کتاب به فارسی ترجمه شده است که از جمله آن‌ها کتاب «ریاضیات زنده» است. 
نسخه‌ای از این کتاب در سال ۱۳۶۲ ترجمه شده است ولی آن چه من در اختیار دارم ترجمه‌ای جدیدتر از استاد پرویز شهریاری است. 
در صفحات ۱۴۲ الی ۱۴۶ این کتاب مطلبی آمده است که قسمتی از آن را در صفحه دوچرخه با 10 روبل می‌توانید بینید. 
در کشور روسیه، در سال‌های قبل از حکومت شوروی (به احتمالی هم اکنون در بعضی کشورهای دیگر) کسانی بودند که برای فروش کالا‌های خود، دست به ابتکار‌های جالبی می‌زدند. آن‌ها کار خود را از این‌جا آغاز می‌کردند که مثلاً در روزنامه‌ها و مجله‌های پرتیراژ آگهی زیر را تبلیغ می‌کردند: 


دوچرخه با 10 روبل
هر کس می‌تواند با پرداخت 10 روبل مالک دوچرخه شود.
از این موقعیت استفاده کنید.
به جای 50 روبل فقط 10 روبل
شرایط خرید به طور مجانی در اختیار شما گذاشته می‌شود.


کم نبودند کسانی که فریب این تبلیغ‌ها را می‌خوردند و خواهش می‌کردند که مؤسسه، شرایط این خرید غیر عادی را برای آن‌ها بفرستد. 


روش‌های سوددهی در سیستم‌های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی


مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین طرح‌های سوددهی در سیستم‌های بازاریابی چند سطحی بطور خلاصه عبارتند از: 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">